معرفی منطقه زعفرانیه

معرفی منطقه زعفرانیه

معرفی منطقه زعفرانیه ؛ امروز در مجله باربری میرداماد به منطقه زعفرانیه  زعفرانیه یکی از محله‌ های شمال تهران و منطقه یک تهران است که در کوه پایه‌ های البرز قرار دارد این محله که بافتی شبه روستایی داشته و آمیزه‌ ای از شهر سازی مدرن و سنتی در آن به چشم می‌خورد .

یکی از گران‌قیمت‌ترین مناطق مسکونی تهران به شمار می‌آید زعفرانیه از شمال به ارتفاعات توچال ، از جنوب به خیابان ولیعصر (پهلوی) و محمودیه ، از شرق به تجریش و از غرب به رودخانه ولنجک محدود می‌شود .

زعفرانیه یکی از مرتفع‌ ترین محله‌ های پایتخت است و آب و هوای آن نسبت به سایر مناطق تهران خنک‌ تر است . همچنین زعفرانیه از جمله گران‌ ترین مناطق مسکونی تهران است و اغلب ساختمان‌های آن آپارتمانی و لوکس هستند .

این محله همچنین دارای سفارت‌ خانه‌های متعددی از کشورهای مختلف است. زعفرانیه به دلیل برخورداری از جاذبه‌های گردشگری متعدد ، یکی از محله‌های محبوب گردشگران نیز محسوب می‌شود.


شماره تماس باربری زعفرانیه
برای ارتباط با ما روی تصویر کلیک کنید

تاریخچه منطقه زعفرانیه

زعفرانیه روستایی واقع در شمال غربی تجریش بین سعدآباد و ولنجک بوده‌است که از شمال به آبریز کوه ، از جنوب به محمودیه ، از غرب به ولنجک و از شرق به تجریش محدود بوده‌است .

حسین‌علی خان مویدالممالک صاحب بخش عظیمی از زمین‌های آن بوده‌است و بیش‌ترین زمین‌های که تا نزدیکی باغ فردوس ادامه داشته ، زراعی محسوب می‌شده‌است. پس از احداث خیابان پهلوی (ولیعصر کنونی) جاده‌ای برای دسترسی به اسدآباد کشیده شد که از حدود باغ فردوس شروع و به سمت شمال سعد آباد ختم می‌شد .

زعفرانیه امروزی در واقع حاشیه همین خیابان قدیمی می‌باشد . یکی از محل‌های قدیمی زعفرانیه اسدآباد است ، که بسیاری از پیرمردان و پیرزنان محلی باغ‌های معروف اسدآباد را به خوبی به یاد دارند و از هوای پاکی که آن روزها استنشاق می‌کردند به حسرت سخن می‌گویند از معروف‌ترین این باغ‌ها می‌توان به باغ زند کریمی ، باغ خانم مروان ، باغ حاجی کلاهی و باغ خیامی اشاره کرد .

از این چند باغ معروف تنها باغ خیامی است که هنوز شکل و شمایل گذشته اش را تا حدودی حفظ کرده و دستخوش تغییر نشده‌است. محله اسدآباد در میان محله‌های ولنجک تا زعفرانیه و قرار گرفته‌است که از سمت شمال به ارتفاعات البرز و از سمت شرق به رودخانه سعدآباد و از سمت غرب به خیابان شهید سرلشکر فلاحی زعفرانیه سابق محدود می‌شود .

اکثر کوچه‌های منشعب از خیابان اصلی بن‌بست بوده‌است ؛ هم چون خود محله که در بن‌بست کوه البرز قرار دارد و با حرکت از سمت جنوب به سمت شمال محله تغییر سبک معماری بیش تر مشهود می‌گردد . در بخش‌های شمال قدمت خانه‌ها بیش تر است و تغییر بافت جدید به قدیم پررنگ‌تر به چشم می‌آید و کوچه‌ ها نیز تنگ‌تر می‌شوند .

معرفی زعفرانیه تهران

نام گذاری منطقه زعفرانیه

زعفرانیه یکی از نام‌های دوران قاجار است و عده‌ای نیز بر این عقیده‌اند که چون کاخ سعدآباد در این منطقه به رنگ زعفرانی بوده‌است ، به تدریج به وسیله مردم زعفرانیه نام گرفته‌است ؛

زیرا کسانی که می‌خواستند به این منطقه بروند نشانی در زعفرانی کاخ را که در آن زمان مشهورترین سازه منطقه بوده‌است ، می‌دادند . زعفرانیه ، فاقد سابقه تاریخی مانند دیگر آبادی‌های همجوار خود نظیر ؛ اوین و تجریش است، و حتی در دوره ناصری زمانی که از مزرعه اسدآباد واقع در غرب تجریش از املاک معیر الممالک در متون قاجاری یاد می‌شود،

نامی از زعفرانیه نمی‌بینیم. به تعبیری دیگر تا اوایل سده چهار هجری زعفرانیه وجود خارجی نداشته‌است . اراضی زعفرانیه و باغ فردوس را حسین علی خان معیر الممالک پسر دوست علی خان معیر الممالک خریداری کرد، و بعد عمارت باغ فردوس را در آن جا بنا نهاد.

دکتر منوچهر ستوده در سخنی از وجه تسمیه زعفرانیه می‌گوید: « اراضی زعفرانیه بخشوده محمد شاه قاجار به یکی از کنیزانش مشهور به زعفران باجی بوده‌است » به هر صورت تا دوران رضا شاه اراضی زعفرانیه به صورت بایر و بخشی از آن کشتزار کشاورزان شمیرانی بود.

در اواخر حکومت محمدرضا پهلوی هنوز در آن حوالی زمین‌هایی بود که گندم کشت می‌شد . از طرف دیگر با کمک شوکت الملک پنجاه من پیاز زعفران در سعد آباد کاشتند ، که خوب به عمل آمد ، و این کشت زعفران هم نزدیک خیابان زعفرانیه بود ، که کم‌کم این خیابان به نام زعفرانیه خوانده شد .

درباره منطقه زعفرانیه

این محله در ناحیه ۲ از منطقه ۱ شهرداری تهران قرار دارد اماکن مهمی نظیر کاخ موزه سعدآباد ، فرمانداری شهرستان شمیرانات ، دادگاه ویژه روحانیت و چندین سفارتخانه از جمله سفارت های آفریقای جنوبی و برزیل در این محله قرار دارند و همچنین نام زعفرانیه برگرفته از نام گیاه زعفران است .

گفته می‌شود که در گذشته این منطقه به کشت زعفران اختصاص داشته است زعفرانیه در دوران قاجار به عنوان یک روستا مطرح بوده است در دوران پهلوی ، این منطقه به تدریج به یک محله مسکونی تبدیل شد و امروزه یکی از محله‌های اعیان‌نشین تهران است  که جمعیت زعفرانیه حدود ۳۰ هزار نفر می باشد این منطقه از اقشار مختلف جامعه تشکیل شده است ، اما بیشتر ساکنان آن از طبقات مرفه جامعه هستند .

زعفرانیه تهران

 امکانات رفاهی منطقه زعفرانیه تهران

زعفرانیه دارای امکانات رفاهی و تفریحی فراوانی است. از جمله این امکانات می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

مراکز تجاری و اداری : مرکز خرید زعفرانیه ، مرکز خرید ارگ ملل ، مرکز خرید الهیه ، مرکز خرید سام سنتر ، مرکز خرید پالادیوم ، مرکز خرید پرستیژ ، مرکز خرید ونک
مراکز درمانی : بیمارستان باهنر ، بیمارستان نیکان ، بیمارستان پارسیان ، بیمارستان ابن سینا
مراکز آموزشی : دبیرستان علامه حلی ، دبیرستان علامه طباطبائی ، دبیرستان البرز ، دبیرستان فرزانگان
مراکز فرهنگی : موزه سینما ، موزه فرش ایران ، موزه هنرهای معاصر ، موزه سعدآباد
مراکز تفریحی : بام تهران ، مجموعه تفریحی توچال ، پارک جمشیدیه ، پارک ملت

حمل و نقل عمومی زعفرانیه تهران

محله زعفرانیه دارای یک خط رفت و برگشت تاکسی از مبدأ اسدآباد به مقصد میدان تجریش می‌باشد ؛ همچنین تاکسی‌های ولنجک نیز از همین مسیر عبور کرده و خیابان آصف این محله را پوشش می‌دهد . تاکسی‌های بی‌سیم کشوری هم محله زعفرانیه را به‌طور کامل پوشش می‌دهند .

نزدیک‌ترین ایستگاه مترو به زعفرانیه ، ایستگاه متروی تجریش می‌باشد که به راحتی از طریق تاکسی‌های این محله در دسترس می‌باشد .

خیابان‌ها و میادین اصلی منطقه زعفرانیه

خیابان زعفرانیه ( سرلشکر فلاحی )
خیابان مقدس اردبیلی ( پیراسته )
خیابان الف
میدان الف
خیابان آصف ( اعجازی )
میدان آصف ( اعجازی )

باربری و حمل بار سعادت آباد

باربری سعادت آباد یکی از باربری های فعال و زیر نظر باربری میرداماد است که خدمات باربری و بسته بندی را با بالاترین کیفیت ارائه می کند اگر در این منطقه قصد حمل بار بابهترین کیفیت و نازلترین قیمت اثاثیه تان جا به جا شود می توانید از تیم باربری و حمل بار سعادت آباد در خواست تان را ثبت کنید . 

جاذبه های گردشگری منطقه زعفرانیه

زعفرانیه دارای جاذبه‌های گردشگری فراوانی است . از جمله این جاذبه‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد :

مجموعه تاریخی سعدآباد : مجموعه تاریخی سعدآباد یکی از بزرگ‌ترین مجموعه‌های تاریخی ایران است. این مجموعه شامل کاخ‌ها ، موزه‌ها ، باغ‌ها و تالارهای متعددی است.
مجموعه تفریحی توچال : مجموعه تفریحی توچال یکی از محبوب‌ترین مقاصد گردشگری تهران است. این مجموعه شامل امکاناتی مانند پیست اسکی ، تله‌کابین ، سورتمه‌سواری و پارک بازی است.
پارک جمشیدیه : پارک جمشیدیه یکی از زیباترین پارک‌های تهران است . این پارک دارای چشم‌اندازهای زیبایی از شهر تهران است .
پارک ملت : پارک ملت یکی از بزرگ‌ترین پارک‌های تهران است . این پارک دارای امکاناتی مانند دریاچه ، زمین‌های ورزشی ، رستوران و کافه است .

زعفرانیه یکی از محله‌های شیک و اعیان‌نشین تهران است که در منطقه یک شهرداری این شهر واقع شده است. این محله در کوهپایه‌های البرز قرار دارد و به همین دلیل از آب و هوای مطبوعی برخوردار است. زعفرانیه از شمال به ارتفاعات توچال ، از جنوب به خیابان ولیعصر و محمودیه ، از شرق به تجریش و از غرب به رودخانه ولنجک محدود می‌شود .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *